Pogled iz Istočnog u “Bliskoistočno” Sarajevo

Objavio:

Gvozden Šarac

- prije 2 godine u

kolumne

Nešto više od dvije decenije od početka nesrećnog rata na prostoru BiH, Srbi su i dalje za Bošnjake i Hrvate agresori, genocidan narod, od koga se traži da se svakodnevno izvinjava, moli za oprost pa ako bude dovoljno revnosan u okajavanju svojih grijehova možda mogu da ostanu da „žive s nama“ kako je svojevremeno govorio bivši reis Mustafa efendija Cerić. Baš kao da Srbi nisu autohtoni narod na prostoru BiH, već neke „došle“. Ma zna to dobro „bivši“ ali se pravi lud.

Priča oko pridošlica i starosjedelaca podsjeti me na jednu prijeratnu, sarajevsku „legendu“ o izgradnji Stare pravoslavne crkve na Bašcaršiji. Muslimani su s ponosom na toj legendi isticali svoju „merhametli“ osobinu. Kao loše su se u prošlosti, za vrijeme turskog „zemana“ ponijeli prema Srbima te su to uvidjeli i na vrijeme ispravili svoju grešku.

„Legenda“ kaže da su Srbi odlučili da naprave Božiji hram ali bez dozvole turskih vlasti to je bilo nemoguće. Stiže im „aber“ /glas/ od sultana da mogu da naprave crkvu ali veličine bivolje kože. Naratori koji su s generacije na generaciju prepričavali ovu priču često dodaju da se sultan slatko nasmijao pakosti Srbima jer kakva bi to bila crkva veličine bivolje kože. Elem, Srbi mudri, namazini svim bojama dosjetiše se, te kožu isjekože na tanke trake, opasaše s tim trakama krug i dobiše potrebnu površinu za crkvu. Sultan ne htjede da pogazi svoju riječ i bijesan na „Kaure“ dozvoli im da naprave Crkvu u Sarajevu.

Generacije sarajevskih Srba živjele su s ovom legendom, vjerovale u njenu istinitost i hranili svoj ego nebeskog naroda. Rijetki shvataju vremenske nelogičnosti i istorijske kontroverze u priči i njenu opasnu poruku. Naime, poznato je da su Turci-Osmanlije sredinom 15 vijeka došli, tačnije okupirali Bosnu. Iako su pisani tragovi iz srednjeg vijeka koji govore o zidanju crkve Svetih arhangela Mihaila i Gavrila u Sarajevu uništeni, arheološka nalazišta i vizantijski stil gradnje ukazuju da Stara crkva potice iz 12-og vijeka, čak i ranije. Dakle, najmanje 100 godina prije dolaska Osmanlija što u potpunosti obesmišljava gorepomenutu legendu. Međutim, ostaje gorak ukus da je neko tom, naoko naivnom „pričom“ želio prekrojiti istoriju i kazati ko je stariji u Sarajevu i Bosni. A zna se i ko.

I nije to jedina podvala sarajevskim Srbima. U ratnoj i poratnoj terminologija Šehera, sarajevski Srbi su „papci s brda“ koji su nasumice i neselektivno pucali po Sarajevu. Po toj matrici Bošnjaci su donji i žrtve. Da se razumijemo pucali su i jedni i drugi ali nešto drugo tu ne štima.

Prvo kako su sarajevski Srbi na pragu svojih kuća mogli biti agresori? Drugo, Grbavica, Ilidža, Ilijaš, Rajlovac, Hadžići i drugi sarajevski kvartovi i predgrađa koje su Srbi „držali“ u ratu na istoj su nadmorskoj visini kao i recimo Baščaršija, Marijin Dvor ili Alipašino polje koji su bili u „rukama“ bezgrešne ARBiH! Jesu Srbi bili na brdima, ali i Bošnjacima je u ratu prijao planinski vazduh i panoramski pogled kroz nišan haubice ili snajpera s Igmana, Mojmila, Huma, Debelog brda.

Sve ovo što pišem odavno je svima poznato, ali ne vrijedi i dalje smo „loši momci“. U posljednje vrijeme vješto nam „pakuju“ priču o tome da smo pridošlice, gosti na ove prostore te da se tako i ponašamo, u suprotnom-pravac Srbija. Srbija nam je draga, mnogi sarajevski Srbi potražili su sreću s desne strane Drine, ali znatan broj je ostao i bukvalno na ledini napravio Srpsko, a danas Istočno Sarajevo. I dalje ga grade i šire. Napraviše Srbi na Vracama crkvu, kopiju one Stare na Baščaršiji da ih podsjeća na Sarajevo, na viševjekovno bitisanje na ovim prostorima. E jedino ne pitaše sarajevske „sultane“ za dozvolu, možda je to problem.

Autor: Gvozden Šarac
Napomena: komentari čitalaca ne predstavljaju ni na koji način stav redakcije portala trebevic.net. Za sadržaj i tačnost komentara čitalaca ne odgovaramo. Sadržaj se pregleda i neprimjereni komentari se ne objavljuju. Portal trebevic.net zadržava pravo brisanja komentara bez najave i bez objašnjenja.

Uslovi komentarisanja: Poštovani, pri objavi komentara molimo Vas za kulturno izražavanje. Administrator neće objaviti komentare koji na bilo koji način vrijeđaju druge po bilo kojoj osnovi ili svojim sadržajem nisu na adekvatnom mjestu.

Redakcija Trebević Info Portala je u slučaju komentara koji izazivaju rasnu, nacionalnu ili vjersku mržnju, te potiču na nasilje dužna obavijestiti nadležne organe o takvom pristiglom komentaru.
  1. Ta se legenda, po verziji iz Bosanske vile, vezuje za Markovog brata Andrijaša, ergo izvijesno za vrijeme prije pada Bosne u turske ruke.

Ostavite komentar

Your email address will not be published.